Pre en Postnatale kinesitherapie Kortrijk

yoga.jpg
hade.jpg

Hade Monserez

Afstudeerrichting kinesitherapeut en psychomotorisch therapeut KU leuven

opleidingen:

-voelend en actief zwanger naar bewust bevallen

-bekkenbodemfit postnataal

-the pregnant pelvis

-zwangerschapsbegeleiding -Lief Portaal-iczo Antwerpen

-yoga teacher training 

-yoga meets phyisio

-physio analysis yoga

-zwangerschapsyoga

Ben je zwanger en wil je een zo fit mogelijke zwangerschap?  Wil je je zo goed mogelijk voorbereiden op de bevalling? Of heb je last van zwangerschapskwaaltjes en wil je die aanpakken? Dan is zwangerschapskine een echte aanrader. Ik werk samen met jou aan een aangename zwangerschap, een goede ademhaling, perstechniek en het trainen van de bekkenbodemspieren. Zodat je zwangerschap en bevalling zo bewust en vlot mogelijk verlopen.

Extra uitleg bij het voorschrift perinatale kine:

Iedere vrouw heeft recht op 9 beurten perinatale kine dwz pré (voor) en post (na) de bevalling. Wanneer je klachten hebt tijdens of na de zwangerschap, dan heb je recht op extra beurten kine (max 18). Dit bij lichamelijke klachten zoals: rug-, bekken-, bekkenbodem-, buikspierklachten. Daarna breng je je getuigschrift binnen bij de mutualiteit en krijg je het grootste deel van de betaling terug.

Zwangerschapsyoga

In kleine groepjes zolang het toegelaten blijft (corona). Anders zet ik dit individueel verder.

Vanaf 18 weken in de zwangerschap kan je deze lessen volgen. Bewust bewegen met gevoel voor de baby. Hier ligt onze focus op ontspannings- , ademhalingsoefeningen en  bekkenbodemoefeningen (bewust leren voelen van onze bekkenbodem, ontspannen en versterken). Zo blijven we actief en voorkomen we bepaalde fysieke klachten.

Je hebt geen yoga ervaring nodig. De oefeningen zijn aangepast aan jouw kunnen.

(inschrijven per reeks van 4 lessen)

  • Ontspanningsoefeningen

  • ademhalingsoefeningen

  • bekkenbodemspieren leren voelen (ontspannen en versterken)

  • fit blijven

  • aandacht voor tips en educatie, geen behandeling (die worden in de prenatale kine individueel behandeld)

Partnerlessen:

voorbereiden op de bevalling

Vanaf 30 weken zwangerschap geef ik  uitleg over de arbeid en de bevalling. In deze sessie geef ik praktische tips zoals houdingen, aanrakingen, massagetechnieken en ademhalingsoefeningen die jullie kunnen gebruiken. Dit is een praktijksessie dus doe ook gemakkelijke kledij aan.

Deze sessie duurt 1u.

Een partnerles  kan je ook apart volgen, ook al volg je geen zwangerschapsyoga of prenatale kine.

Prenatale kine:

Zwangerschapskine start altijd met een vraaggesprek. Wat zijn jouw klachten? Waar heb je nood aan? Daarna gaan we van start met de behandeling op jouw maat.

Tijdens een zwangerschap ondergaat je lichaam veel veranderingen. Bij de zwangerschapskine zal ik je begeleiden om volgende lichamelijke klachten beter op te vangen:

  • Bekkenpijn

  • Bekkenbodemproblemen - incontinentie

  • Zwangerschap gerelateerde lage rugklachten

Enerzijds kan je met oefeningen je lichaam in conditie houden, bepaalde klachten vermijden en je voorbereiden op de arbeid en bevalling. Anderzijds wordt er aandacht besteed aan de behandeling van rug- en bekkenklachten en/of bekkenbodemproblemen.

Daarnaast geef ik ook voorbereidingstechnieken en oefeningen voor arbeid en bevalling.

Hier ga ik de nadruk leggen op ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Tijd nemen om eens stil te staan en te luisteren naar ons veranderende lichaam. Advies over de bevalling: ademhalingsoefeningen voor tijdens de arbeid, arbeidstechnieken en houdingen.  Inzicht in het leren aanspannen en ontspannen van je bekkenbodemspieren. Zo heb je al een beetje kennis en kan je meer ontspannen naar je bevalling toeleven.

Hierbij heb je een voorschrift nodig van je behandelend arts. Met dit voorschrift heb je recht op een terugbetaling door het ziekenfonds.

Postnatale kine: 

Vanaf 4 a 6 weken na de geboorte geef ik postnatale kine.

Hier start ik ook  altijd met een vraaggesprek. Wat zijn jouw klachten? Waar heb je nood aan? Daarna gaan we van start met de behandeling op jouw maat.

De eerste sessies zijn individueel op een afgesproken moment in de week. Hier leg ik vooral de nadruk op de bekkenbodem,  op die manier geef je jouw lichaam de tijd en kans om zich te herstellen van de grote impact van de zwangerschap en bevalling. De basis wordt hier gelegd zodat we kunnen verder gaan met het versterken van de buikspieren en het opbouwen van je kracht en conditie.

Wanneer je een basis hebt  kan je verder aansluiten  in de postnatale fitclass. Hier gaan we onze kracht en conditie verder gaan opbouwen. Dit  op maandag van 19u tot 20u. (niet in de schoolvakanties)

(vanaf januari 2022 zal er nog een moment bijkomen in de week)

 

Of je kan de postnatale kine eventueel individueel volgen indien nodig of tijdens corona.

 

In deze lessen werken we rond verschillende aspecten die belangrijk zijn om je weer optimaal fit te voelen. De bekkenbodem, buikspieren, bilspieren en algemene conditie komen aan bod.

 

Hierbij heb je een voorschrift nodig van je behandelend arts.  Met dit voorschrift heb je recht op een terugbetaling door het ziekenfonds.

 
 
 
 
 
Bridge Pose